ماشین آلات صنایع غذایی دستگاه آسیاب اصول استفاده و نگهداری از آسیاب برقی

اصول استفاده و نگهداری از آسیاب برقی

icon چهارشنبه 27 بهمن 1400

آسیاب های موجود در بازار که با نام یک دو سه و مولینکس هم خوانده می شوند، برای خرد کردن سیب زمینی، پیاز، گوشت، مغز گردو، برنج، ادویه و موادی که زیاد سفت نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه آسیاب برقی عرضه شده به بازار اکثراً ساخت کشورهای فرانسه، تایوان و ایتالیا می باشند و دیگر کشورها مانند ایران از طرح آنها کپی سازی کرده‌اند.

نگهداری دستگاه آسیاب برقی

 اساس کار و ساختار همه آنها با کمی تفاوت، مانند هم می باشد. اجزا و قسمت‌های مختلف محفظه موتور شامل: درپوش پایین، درپوش بالا، لاستیک زیر موتور، خازن پارازیت گیر، کوپلینگ، سیم های رابط داخل محفظه موتور، موتور دستگاه، کاسه نمد پنبه ای، خار و واشر محور، کلید پنج پایه یا سه پایه می شود.


دستگاه های مرتبط مشاهده تمام محصولات

 نگهداری و سرویس آسیاب برقی

برای اینکه آسیاب برقی تحت فشار زیادی قرار نگیرد و طول عمر آن بیشتر باشد، باید به نکاتی در مورد اصول استفاده و نگهداری از آسیاب برقی دقت داشته باشید.

1.    از آسیاب برقی برای مدت طولانی استفاده نکنید. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که در ازای هر ۳ ثانیه کار باید حداقل سه ثانیه استراحت کند.

2.     بهتر است قبل از کار انداختن آسیاب برقی، مواد غذایی که قصد خرد نمودن آن را دارید، تا جایی که می‌توانید ریز کنید.

3.     از ریختن مواد سفت و سخت درون آسیاب برقی جدا خودداری کنید.

4.     از تماس موتور دستگاه با آب یا ریختن مستقیم آب روی آسیاب یا قرار دادن دستگاه در جای خیس و مرطوب پرهیز کنید.

5.     هنگام شستن قطعات داخلی آسیاب برقی، از آب داغ استفاده نکنید. همچنین از قرار دادن آسیاب برقی و قطعات آن در مجاورت وسایل گرمازا مثل بخاری خودداری کنید.

6.     سعی کنید از آسیاب برقی جهت خرد نمودن مواد غذایی آبدار همچون سبزی ها استفاده نکنید. چون امکان دارد آب آن وارد موتور دستگاه شود و باعث سوختن موتور شود.

7.     دقت داشته باشید در زمانی که احساس می کنید برق ضعیف است، به خصوص در ساعات اولیه شب که اوج مصرف برق است تا آن جایی که امکان دارد از آسیاب برقی استفاده نشود.

8.     زمانی که از دستگاه استفاده نمی کنید، حتماً دوشاخه را از پریز خارج نمایید.

9.     سیم رابط دستگاه را چک کنید که زخمی نباشد و در این صورت بلافاصله تعویض کنید.

10.  هر چند وقت یکبار درپوش موتور دستگاه آسیاب را باز کنید و از سالم بودن کاسه نمد پنبه ای اطمینان حاصل کنید.

 عیب های آسیاب برقی

از نکات مهم خرید آسیاب آشپزخانه این است که ممکن است هنگام کار با آسیاب برقی با مشکل روبه‌رو شوید و دستگاه روشن نشود. این مشکل چند علت می‌تواند داشته باشد که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

عیب های دستگاه آسیاب برقی

 علت اول: یا پریز برق ندارد یا دوشاخه و سیم رابط خراب است.

 در ابتدا باید از وضعیت برق پریز مطمئن شوید چون ممکن است پریز برق نداشته باشد یا دوشاخه و سیم رابطه آسیاب خراب باشد. می توانید به وسیله اهم متر دوشاخه و سیم رابط را آزمایش کنید. معمولا خرابی دوشاخه از جدا شدن یکی از سیم های رابط زیر پیچ ناشی می شود.

علت دوم: کلید خراب است.

اگر سیم ها سالم بودند، در مرحله بعد به وسیله اهم متر ارتباط کنتاکت ها را در حالت وصل و حالت قطع بررسی کنید. لازم به توضیح است که در هنگام تست کلید می‌بایست سیم های رابط دستگاه از آن جدا شوند. در صورت لزوم می توانید کلید ها را به آرامی باز نمایید و کنتاکت ها را با سنباده نرم تمیز کنید.

علت سوم: سیم های رابط داخل دستگاه قطع شده باشند.

درصورت سلامت‌ آن سیم های رابط داخلی دستگاه را پس از باز کردن درپوش مورد بررسی قرار دهید و از اتصال صحیح سیم ها در محل خود اطمینان کسب کنید.

علت چهارم: زغال ها بیش از حد کوتاه شده است.

دلیل دیگر روشن نشدن دستگاه می تواند کوتاه شدن بیش از حد ذغال ها باشد. همانطور که می‌دانید مدار این موتورها به صورت سری است. هر نوع قطعی در هر نقطه از مدارها می‌تواند کار دیگر قطعات را نیز مختل کند. زغال به خاطرِ سایش پی در پی در هنگام کار موتور، فرسوده می شود و در اثر این سایش تا جایی کوچک می شود که حتی فنر هم نمی تواند باعث برقراری ارتباط آن با کلکتور شود. در این مواقع نیاز است زغال دستگاه تعویض شود.

علت پنجم: پارگی در یکی از قطب ها یا بالشتک ها

به دلیل اینکه مدار سری است، پارگی در قطب ها باعث از کار انداختن موتور آسیاب می‌شود. سلامت قطب ها را می توانید توسط اهم متر بررسی کنید.

علت ششم: سوختن کامل آرمیچر

معمولاً موتور دستگاه، نخست نیم سوز می شود و سپس وارد مرحله سوختن کامل می‌شود و باعث می‌شود اتصال الکتریکی بین پیچک ها برقرار شود. بر اثر عبور جریان بیش از حد موتور داغ می‌شود و علاوه بر سوزاندن پیچک های سالم باعث پارگی سیم‌ها نیز می‌شود. بنابراین موتور هنگام اتصال دستگاه به برق هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد. با مشاهده و بررسی سیم پیچی می توانید متوجه شوید که آیا علت عدم حرکت موتور به این عیب مربوط می‌شود یا نه.

 عوامل مهم در نگهداری دستگاه آسیاب

عیب دیگر دستگاه مربوط به موتور می‌شود، موتور دستگاه به خوبی کار می کند ولی هنگام قطع کلیدها، بلافاصله موتور نمی ایستد. علت این مشکل می تواند از خرابی کلید پنج پایه باشد. جهت رفع آن قبل از انجام هر اقدامی لازم است که بررسی کنید که آسیاب دارای ترمز می باشد یا خیر.

اگر چنین باشد برای رفع عیب آن، کافی است که ابتدا ارتباط کنتاکت های کلید پنج پایه را با اهم متر بررسی کنید. لازم به توضیح است که برگشت کلید پنج پایه از حالت وصل به حالت قطع باید سریع انجام شود. در غیر این صورت، آسیاب بدون ترمز می باشد و برای سرعت بخشیدن به تغییر حالت آن کافیست فنر داخل کلید را کمی تقویت کنید.

دیگر علت متوقف نشدن موتور به سرعت، جدا شدن سیم مربوط به ترمز از محل خود می باشد. جهت رفع آن باید سیم مربوط به ترمز را که از کلید پنج پایه به ذغال موتور وصل است، را بررسی کنید که از جای خود خارج نشده باشد یا پارگی در طول سیم وجود نداشته باشد. در این صورت باید سیم را تعویض کنید تا ترمز مغناطیسی به شکل صحیح کار کند.

طرز استفاده از آسیاب برقی

اگر می خواهید غذاهای تان طعم واقعی ادویه را داشته باشند، قبل از اضافه کردن ادویه جات و طعم دهنده ها به غذای خود بهتر است ابتدا آنها را خرد نمایید. راحت ترین، مدرن ترین و بهترین وسیله مناسب برای این کار که متناسب با سبک زندگی شما باشد، آسیاب برقی است.

از کاربرد دستگاه آسیاب صنعتی ، جهت خرد کردن انواع مواد غذایی می باشد که بسیار راحت تر از آسیاب دستی می توانید مواد غذایی را آماده کنید و سرعت عمل خود را بالا ببرید. در اینجا قصد داریم طرز استفاده از آسیاب برقی و تفاوت های آسیاب برقی و دستی را بیان کنیم. امیدواریم تا آخر با ما همراه باشید.

آسیاب دستی همانطور که از نامش مشخص است با دست مقدار معینی نیرو به دسته آن وارد می کنیم تا تیغه ها به چرخش درآیند و مواد مورد نظر را خرد و ریز نمایند. نیروی وارد شده باید متناسب با ریز و درشت بودن مواد باشد. برای ریزتر شدن مواد، نیاز است زمان و انرژی بیشتری صرف شود.

آسیاب های دستی از نمونه برقی خود کوچکتر هستند و طوری ساخته شده‌اند که به راحتی قابل کنترل می باشند. به خاطر اینکه تکنولوژی خاصی در ساخت این نوع آسیاب به کار نرفته، قیمت کمتری نسبت به نمونه های برقی دارند. بهترین ویژگی آسیاب برقی آسودگی و راحتی کار و استفاده از آن نسبت به نوع دستی آن می باشد.

برای شروع به کار، تنها کافی است که ظرف آسیاب را از مواد مورد نظر پر کنید و درجه آسیاب را مشخص نمایید و دستگاه را روشن کنید. بعد از چند ثانیه مواد مورد نظر آسیاب و آماده مصرف می باشند. اغلب آسیاب های برقی خانگی، استاندارد می باشند و اندازه یکسانی دارند و به راحتی می توانید از آنها در هر جایی حتی مکان ها یا فضاهای کم نیز استفاده نمایید.

 تفاوت آسیاب برقی و دستی در چیست؟

دستگاه آسیاب برقی خانگی را نمی توان به انواع و اقسام متفاوتی دسته بندی کرد. بیشتر تفاوت آسیاب های برقی در شکل ظاهری و نوع کاربرد آن می باشد. آسیاب های دستی بدون نیاز به برق، تنها با فشار دست عمل آسیاب مواد را انجام می دهند، در حالی که آسیاب برقی برای شروع به کار نیاز به برق دارد.

سرعت عمل خرد کردن و آسیاب مواد غذایی با استفاده از آسیاب برقی بسیار بالا می باشد ولی با آسیاب دستی نیاز به زمان بیشتری می باشد. قطعات و تیغه های آسیاب برقی، نسبت به نوع دستی آن بیشتر است و برای هر درجه آسیابی تیغه های مخصوصی استفاده می شود.

در حالی که آسیاب دستی تنها یک تیغه دارد. شاید در نگاه اول آسیاب برقی به عنوان یک آسیاب برقی کوچک به نظر آید ولی مطمئن باشید در عین کوچکی از قدرت بالایی نسبت به نوع دستی خود برخوردار می باشد.

اشتراک گذاری :

...
دستگاه آسیاب چکشی ( آسیاب عطاری)
67,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه عرق گیری گازی 10 لیتری
14,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه عرق گیری گازی 17 لیتری
22,400,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه جوانه ساز دو سینی
ناموجود
مشاهده محصول
...
دستگاه درب بند ویال پیچی (برقی)
62,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه آسیاب چکشی ( آسیاب عطاری)
123,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه قرص ساز خمیری
ناموجود
مشاهده محصول
پشتیبانی ag 7777 سلام👋👋 جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. .😊

و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

از روی دسته بندی ها محصول خود را انتخاب میکنین اگه محصول شما مبلغ آن بالای 50 میلیون تومان بود با تیم پشتیبانی تماس میگیرین و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران
خانه درباره ما تماس با ما سبد خرید ورود