دستگاه تصفیه آب چیست؟

icon شنبه 08 آبان 1400
 دستگاه تصفیه آب چیست؟

 

امروزه تقریبا می توانیم هر نوع مشکل کیفیتی آب را با خرید دستگاه تصفیه آب مناسب حل کنیم. از جمله مسائل مهم زندگی حفظ سلامتی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این امر با رعایت بهداشت و خوردن مواد غذایی سالم و مغذی و همچنین نوشیدن آب سالم و عاری از هر گونه آلودگی میسر است.

مضرات آب آلوده

آب یکی از نوشیدنی های مهمی است که در طول روز بین 6 تا 8 لیوان آب می نوشیم. نوشیدن آب آلوده برای سلامتی انسان خطرناک است و باعث بروز امراض و مشکلات گوارشی می شود. انواع میکروب ها و باکتری ها در آب آلوده وجود دارند و به سرعت در آن رشد و تکثیر می شوند. با نوشیدن جرعه ای از این آب آلوده میکروب ها وارد بدن می شوند که به سلامتی انسان آسیب می زند که در برخی موارد این صدمات جبران ناپذیر خواهد بود. به همین دلیل استفاده از انواع تصفیه کننده های آب پیشنهاد می شود.

آب آلوده دارای طعم و بوی بدی است و  یا حتی ذرات معلق در آن قابل مشاهده است ولی بسیاری از آلاینده ها قابل مشاهده نیستند. تنها با انجام آزمایش های دقیق می توان سلامت و کیفیت آب را تضمین نمود. در صورت شناسایی آلودگی بهترین کار این است که عامل و منشا آلودگی را از میان برداریم، اما اگر نتوانیم داشتن دستگاه تصفیه آب لازم و ضروری به نظر می رسد.

آب شهری به صورت تصفیه شده در اختیار افراد قرار می گیرد ولی چون سیستم لوله کشی های آب بسیار قدیمی و فرسوده است، هنگام عبور آب از این لوله ها به خاطر تخریب دیواره لوله ها، آب ناخالصی پیدا می کند. وجود این آلاینده ها که از لوله ها وارد آب شرب می شوند باعث به خطر انداختن سلامتی انسان می شود اینجاست که وجود تصفیه کننده آب خانگی اهمیت پیدا می کند.

مکانیزم انواع دستگاه های تصفیه آب مشابه هم هستند و از روش فیلتراسیون استفاده می کنند و تفاوت این دستگاه ها در نوع فیلتر به کار برده در آن است. در کل فیلترهای مختلف تصفیه آب، کارکردی متفاوت دارند. بعضی از فیلترها طعم و مزه آب را بهتر می کنند و برخی دیگر فقط آلودگی و میکروب ها و مواد شیمیایی مضر آب را جدا می کنند و آب، قابل نوشیدن تحویل می دهند.

دستگاه های تصفیه آب خانگی با وجود حجم کمی که اشغال می کنند مجهز به انواع فیلترهای مختلف یا به اصطلاح همان مراحل مختلف جهت تصفیه آب هستند و با توجه به نوع و تعداد مراحل از نظر کیفی و کارایی عملکرد با هم تفاوت دارند. دستگاه تصفیه اب خانگی فرایند تصفیه و پاکسازی آب را طی چند مرحله مختلف انجام می دهد. مهمترین و اصلی ترین مرحله تصفیه آب در این دستگاه ها جداسازی املاح معلق درآب مانند کلد و انواع آلودگی های فیزیکی و نباتی از آب است.

آب پس از طی کردن این مراحل، بسیار شفاف و تمیز می شود و آماده برای شرب و پخت و پز می باشد. دستگاه های تصفیه دارای فیلترهای قلیایی ساز و املاح معدنی هستند و برای اضافه نمودن برخی از املاح به آب شرب کاربرد دارند. نوع فیلترهای تصفیه انواع دستگاه های تصفیه کننده خانگی با یکدیگر فرق دارند که از مهمترین آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فیلتر کربن

فیلتر رسوب

فیلتر فرابنفش

فیلتر ممبران

نصب دستگاه تصفیه کننده آب به آسانی قابل اجرا می باشد. در کل این دستگاه ها را از نظر نصب به سه دسته: زیر سینکی، رومیزی و دیواری تقسیم می کنند. دستگاه تصفیه کننده آب زیر سینکی برای مصارف خانگی مناسب تر هستند که در داخل کابینت ها قرار می گیرند و به دور از دید بقیه افراد است. تصفیه کننده های صنعتی ظرفیت بالایی در پاکسازی آب از انواع آلودگی ها را دارد. این نوع دستگاه ها برای تصفیه آب شهرها و روستاها مورد استفاده قرار می گیرند که توانایی جدا کردن گل و لای و هر گونه آلودگی از آب را دارد.

انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی بر اساس تکنولوژی

دستگاه های تصفیه آب خانگی بر اساس تکنولوژی استفاده شده برای تصفیه نمودن آب به طور کلی به سه گروه دسته بندی می شوند:

1-   دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اسمز معکوس (RO)

2-   دستگاه تصفیه آب مجهز به تکنولوژی اولترا فیلتراسیون (UF)

3-   دستگاه های تصفیه با دقت بالای یک میکرون

که در ادامه توضیح مختصری در مورد هر کدام می دهیم.

 

 

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO)

این گروه از دستگاه ها، بالاترین دقت را در تصفیه نمودن آب دارند. نحوه کار دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس، به این شکل است که آب با فشار ایجاد شده توسط پمپ کوچکی از فیلتر ممبران عبور داده می شود. این نوع فیلتر دارای منافذهای کوچکی به اندازه یک ده هزارم میکرون است که هیچ ماده ای غیر از مولکول های آب اجازه عبور از این فیلتر را ندارد.

در این روش، پس از طی مراحلی آب به دو شاخه تقسیم می شود و آب تصفیه شده به سمت مخزن هدایت می شود و همزمان آب آلوده و مضر به عنوان پساب از دستگاه تصفیه آب خارج می شود. در این روش توانایی جدا سازی آلودگی های موجود در آب از جمله: نیترات، رسوبات گچی، نیتریت، رسوبات آهکی و فلزات سنگینی مانند سرب، جیوه، آرسنیک، کلادیوم و. را دارد.

دستگاه تصفیه آب اولترا فیلتراسیون (UF)

در این دسته از دستگاه فیلتر ممبران وجود ندارد، به این معنی که در آب تصفیه شده امکان وجود ذرات ریز مضر وجود دارد. آب تصفیه شده با این دستگاه، سنگین تر است چون تکنولوژی به کار رفته در این دستگاه توانایی حذف تمام آلاینده های موجود در آب را ندارد و آب تنها از فیلتری ساده و معمولی عبور می کند. روش UF از روش های ابتدایی تصفیه آب است و پایین ترین میزان کیفیت در تصفیه آب را داراست.

تفاوت میان دستگاه های تصفیه

یکی از بارزترین و مهمترین تفاوت بین دستگاه های تصفیه آب امکان اتصال آنها به برق است. در روش RO دستگاه دارای پمپ و مخزن می باشد که برای شروع به کار باید به برق وصل شود ولی در روش UF دستگاه تصفیه، پمپ و مخزنی ندارد و نیاز به اتصال به برق نیست.

از دیگر تفاوت های بین این دو روش، وجود فیلتر ممبران است. چنانچه دستگاه آب شیرین کن شما به روش RO کار کند، مرحله چهارم آن فیلتر ممبران است که به روش اسمز معکوس تصفیه آن را انجام می دهد. ولی در سیستم UF همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم فیلتر معمولی وجود دارد و خبری از فیلتر ممبران نیست. فیلتر ممبران با دقت بالایی (یک ده هزارم میکرون) آب را پمپاژ می کند. این عملیات مستلزم اتصال دستگاه به برق است.

 

 

قطعات تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

1-   پمپ

2-   شیر تنظیم TDS یا شیر میکس

3-   شیر برقی

4-   نمایشگر فشار یا گیج

5-   شیر یک طرفه کنترل آب

6-   سوئیچ فشار بالا

7-   ترانس یا آداپتور

8-   شیر کنترل جریان پساب

9-   سوئیچ فشار پایین

قطعات و اتصالات به کار برده شده در دستگاه تصفیه آب از محصولات با کیفیت و درجه یک هستند. در حال حاضر به خاطر وجود تعرفه های گمرکی بالا بر انواع کالاهای وارداتی، قیمت تمام شده بعضی از کالاها مثل دستگاه تصفیه آب، مقرون به صرفه نیست و می توان به طور قطع گفت دستگاه تصفیه کن آب وارداتی در کشور وجود ندارد.

در عوض قطعات مورد مصرف دستگاه از چین، هند، تایوان، ترکیه و دیگر کشورها وارد می شود و سپس مونتاژ می شود. کشور ایران نیز چند سالی است که به تولید تصفیه کن آب با تکنولوژی اسمز معکوس RO رو آورده و جایگاه خوبی نسبت به دیگر رقبا دارد، به شکلی که هم اکنون جزو یکی از صادر کنندگان تصفیه آب در آسیا شناخته شده است و رقابت خوبی با دیگر کشورها دارد.

برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی باعث تصفیه کل آب ورودی به منزل می شوند و برخی دیگر از دستگاه ها تنها در نقاط مصرف تعیین شده، آب را تصفیه می کند. قبل از خرید و انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی، موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

·       نوع و میزان آلاینده های موجود در آب

·       هزینه عملیات نگهداری و تعمیرات دستگاه

·       هزینه دستگاه تصفیه آب

·       مقدار فضای اشغالی دستگاه

·       راحتی استفاده از دستگاه تصفیه آب

اشتراک گذاری :

...
دستگاه روغن گیری (1500 وات)
62,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه روغن گیری (1800 وات)
ناموجود
مشاهده محصول
...
دستگاه میوه و سبزی خشک کن 6 سینی UV دار
14,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه میوه و سبزی خشک کن 6 سینی
13,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه میوه و سبزی خشک کن 8 سینی UV دار
19,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه میوه و سبزی خشک کن 8 سینی
18,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه میوه و سبزی خشک کن 16 سینی
49,900,000 تومان
مشاهده محصول
پشتیبانی ag 7777 سلام👋👋 جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. .😊

و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

از روی دسته بندی ها محصول خود را انتخاب میکنین اگه محصول شما مبلغ آن بالای 50 میلیون تومان بود با تیم پشتیبانی تماس میگیرین و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران
خانه درباره ما تماس با ما سبد خرید ورود