ماشین آلات صنایع غذایی دستگاه خامه گیر چطور یک کارگاه دستگاه خامه گیر راه بندازم؟

چطور یک کارگاه دستگاه خامه گیر راه بندازم؟

icon سه شنبه 02 آذر 1400
 چطور یک کارگاه دستگاه خامه گیر راه بندازم؟

دستگاه خامه گیر یا چرخ شیر، وسیله ای است که برای جداسازی چربی یا همان خامه شیر، از آن استفاده می شود. خامه گیر به صورت گسترده در بیشتر فروشگاه های لبنیاتی و دامدارایی ها مورد استفاده می باشد. در زمان گذشته که هنوز دستگاه خامه گیر اختراع نشده بود، مردم از روش های سنتی برای تهیه خامه استفاده می کردند. به این روش که ابتدا شیر را گرم می کردند، طوری که به نقطه جوش نرسد، پس از آن شیر را خنک می کردند. با گذشت زمانی حدود 24 تا 36 ساعت، شاهد جمع شدن خامه روی سطح شیر خواهند بود. این روش برای استفاده در منزل و همچنین تولید مقدار محدودی خامه مناسب است.


دستگاه های مرتبط مشاهده تمام محصولات

روش دیگر برای تولید خامه با دستگاه خامه گیر

در روش دیگری مقداری یخ داخل ظرف شیر می ریختند و پس از گذشت 12 ساعت، چربی شیر روی سطح آن جمع می شد. این روش نیز مناسب استفاده در منزل است ولی تمام چربی شیر را نمی توان با این روش جدا کرد. استفاده از مخلوط کن یا همزن هم روشی برای جداسازی خامه از شیر است. کافی است مقداری کره حیوانی را گرم کنید تا آب شود و آن را داخل شیر بریزید. سپس آن را هم بزنید و ظرف شیر را روی حرارت ملایم قرار دهید.

همزمان با استفاده از همزن دستی یا برقی، شیر را مرتب هم بزنید. تا جایی ادامه دهید که شیر غلیظ شود. در این زمان اجاق را خاموش کنید ولی همچنان به همزدن ادامه دهید تا زمانی که دمای خامه به دمای اتاق برسد. سپس خامه را در یخچال بگذارید و مصرف نمایید. در حال حاضر با ورود دستگاه خامه گیر تحولی در صنایع غذایی ایجاد شده است. اساس کار دستگاه خامه گیر بر تفاوت جرم مولکولی های شیر با چربی استوار است. این تفاوت و وجود این دو ماده در حالت مایع، باعث می شود که این دو ماده بر اثر چرخش سریع از یکدیگر جدا شوند.

دستگاه خامه گیر در این میان مانند یک سانتریفیوژ عمل می کند. سرعت چرخش خامه گیر حدود 7500 تا 10000 هزار دور در دقیقه می باشد که این سرعت بالا باعث جداسازی مقدار زیادی خامه از شیر می شود.

 

 

کار با دستگاه خامه گیر (چرخ شیر)

در حال حاضر تولید انواع فرآورده های لبنی از جمله خامه سود بالایی دارد و باعث شده تا بیشتر افراد وارد این عرصه شوند. به طور کلی برای تولید فرآورده های لبنی نیاز به دستگاه ها و تجهیزات لبنیاتی مختلفی مانند دستگاه خامه گیر، دستگاه کره گیر، شیر سردکن، دوغ سردکن و... داریم.

این دستگاه ها توسط شرکت های معتبر خارجی و داخلی طراحی و تولید شده است، که قادر هستند مکانیزم تولید محصول مورد نظر را در کمتر از یک ساعت به اتمام برسانند. با این وجود، یکی از پرکاربردترین تجهیزات لبنیاتی که می توان به آن اشاره کرد، دستگاه خامه گیر است و همانطور که ذکر شد، برای چربی گیری از شیر و تهیه خامه پرچرب یا کم چرب کاربرد دارد.

کار با این دستگاه چندان سخت و پیچیده نیست و نیاز به تخصص خاصی ندارد ولی برای راحتی کاربران و افرادی که این محصول را خریداری کرده اند، در ادامه اشاره ای به نحوه کار دستگاه خامه گیر می کنیم.

 

 

نحوه مونتاژ کردن قطعات دستگاه خامه گیر

لازم به ذکر است که مونتاژ کردن دستگاه خامه گیر همانند کار با دستگاه نیاز به تخصص خاصی ندارد و بسیار آسان است. به تنهایی قادر به انجام آن خواهید بود و نیاز به نصاب نخواهید داشت. برای این کار مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید. در ابتدا باید دو خروجی دستگاه را روی بدنه دستگاه خامه گیر جای گذاری کنید. به این نکته توجه کنید که خروجی بزرگتر برای شیر و خروجی کوچکتر برای خامه طراحی شده است. پس از آن نوبت به کاسه ها می رسد.

کاسه ها را داخل دستگاه قرار دهید و به وسیله پیچ آنها را در حفره پایین دستگاه متصل کنید تا به این صورت کاسه ها به موتور دستگاه وصل شوند. بدین شکل با شروع کار دستگاه، موتور نیروی لازم جهت چرخش کاسه ها را ایجاد می کند تا فرآیند چربی گیری شروع شود. به این نکته دقت کنید که اگر پیچ را خیلی محکم کنید و کاسه ها به هم فشرده و نزدیک شوند، خامه به دست آمده پرچرب خواهد بود و اگر پیچ را شل تر ببندید، خامه تولید شده کم چرب خواهد بود.

بعد از کاسه ها، پایه نگهدارنده را به بدنه دستگاه خامه گیر متصل نمایید و پس از آن مخزن شیر را روی پایه قرار دهید. اکنون می توانید شیر را داخل مخزن ریخته و دستگاه خامه گیر را روشن کنید. درنهایت با باز نمودن شیر مخزن فرآیند جامه گیری را آغاز کنید. توجه کنید که در بعضی مدل های دستگاه خامه گیر، پایه نگهدارنده تعبیه نشده است و مخزن به صورت مستقیم روی دستگاه قرار می گیرد. شما می توانید با در اختیار داشتن این دستگاه خامه گیر در مغازه لبنیاتی، کارگاه یا حتی در منزل اقدام به جداسازی چربی شیر کرده و خامه تهیه کنید.

سپس از شیر کم چرب حاصل شده نیز پنیر کم چرب تولید کنید و به فروش برسانید. چربی یا خامه به دست آمده را هم می توانید به کره تبدیل کنید یا به همان شکل به فروش برسانید. دمای مناسب شیر موقع جداسازی چربی آن، 40 درجه سانتیگراد می باشد. به مکانیزم چرخاندن پیاله ها برای به دست آوردن خامه چرخ شیر می گویند و منظور از شیر چرخ کرده، شیری است که چربی و خامه آن گرفته شده است.

اشتراک گذاری :

پشتیبانی ag 7777 سلام👋👋 جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. .😊

و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

از روی دسته بندی ها محصول خود را انتخاب میکنین اگه محصول شما مبلغ آن بالای 50 میلیون تومان بود با تیم پشتیبانی تماس میگیرین و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران
خانه درباره ما تماس با ما سبد خرید ورود