فواید آب مقطر برای شما

icon سه شنبه 11 مرداد 1401
 فواید آب مقطر برای شما

اکثر افراد چنان تصور می کنند که سالم ترین و مناسب ترین آب برای مصرف و سلامتی بدن آبی است که به طور کامل تصفیه شده باشد. یعنی عاری از هر نوع ناخالصی باشد. این تصور صحیح نیست، چون تصفیه کامل باعث از دست رفتن املاح موجود در آب می شود که برای سلامتی بدن ضروری و مفید هستند.

 کاربرد آب تنها به نوشیدن ختم نمی شود، بلکه کاربردهای زیادی در زمینه های مختلف مانند صنایع پزشکی، تهیه مواد غذایی و تولیدات کارخانه ای دارد و به شکل غیر مستقیم روی آنها تاثیر می گذارد.

 در بیشترین این مصارف از آبی که کاملا خالص سازی شده و به اصطلاح آب مقطر گفته می شود، استفاده می کنند. استفاده از آب مقطر مزایا و معایبی دارد. برای اطلاع از آنها همچنان با ما همراه باشید.

آب مقطر چیست؟

آب مقطر چیست

آب مقطر نوعی آب است که توسط فرایند تقطیر به دست می‌آید و در طی آن ناخالصی های آن  کاملاً از بین می رود. به این صورت که با استفاده از دستگاه تقطیر، آب جوشانده و تقطیر می شود و پس از انجام مراحلی در نهایت ذرات معدنی و گازها از آن جدا می شود و آب مقطر به دست می‌آید.

فرمول آب مقطر همانند آب معمولی است. با این تفاوت که آب شهری تصفیه شده است اما خالص نیست و شامل املاح و مواد معدنی است. در صورتی که آب مقطر کاملا خالص است. میزان خالص بودن انواع آب مقطر به تعداد دفعات تقطیر بستگی دارد و در انواع آب مقطر یکبار تقطیر، آب مقطر دوبار تقطیر یا آب مقطر چند بار تقطیر شناخته می شوند.

نقطه جوش آب مقطر نسبت به آب معمولی، چون هیچ املاحی ندارد بالاتر است. آب مقطر تولید شده با توجه به میزان و نوع تقطیر حدود ۹۵ درصد خالص سازی می شود. در نتیجه عملیات تقطیر همه املاح معدنی موجود در آب حذف خواهد شد.

از آب مقطر به دست آمده جهت مصارف مختلفی می توان استفاده نمود. آب مقطر حاوی هیچ ماده محلولی در خود نمی باشد. به همین دلیل هیچ تضادی با مواد شیمیایی ندارد. این ویژگی باعث شده از کاربرد آب مقطر در آزمایشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی بهره زیادی ببرند.

 آب مقطر در اعمالی مثل محلول کردن مواد شیمیایی و نیز شستشوی ظروف آزمایشگاهی بسیار کاربرد دارد. در ضمن به دلیل خالص بودن آب مقطر از این آب در صنایع دارویی و پزشکی هم به طور گسترده ای استفاده می شود.

دستگاه تقطیر

بیشترین مصرف آب مقطر در پزشکی، استفاده از آن در تزریقات جهت حل نمودن داروی تزریقی می باشد که به عنوان آب مقطر تزریقی شناخته می شود. از ویژگی های آب مقطر که به آن توجه بسیاری می ‌شود، این است که بر اثر تبخیر و استفاده مکرر هیچ رسوبی از خود باقی نمی گذارد.

 به همین علت برای مرطوب نگه داشتن باتری خودرو از آب مقطر استفاده می کنند. چون همانطور که می‌ دانید آب معمولی دارای رسوبات است و پس از مدتی این رسوبات ته نشین شده و باعث آسیب به باتری و همچنین موتور خودرو می شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده در کارخانجات مختلف مخصوصاً کارخانجات مواد غذایی نیز جهت تهیه مواد اولیه از آب مقطر استفاده می ‌کنند. ضمنا برخی افراد به دلیل خالص بودن آب مقطر ترجیح می‌ دهند به جای آب شهری از آن بنوشند. اما آیا آب مقطر برای سلامت بدن مفید است؟

همان‌گونه که بیان شد آب مقطر تهی از هر نوع مواد معدنی می باشد و نوعی نوشیدنی خالص است که همه املاح، گازها و یون های آن در فرایند تقطیر به طور کامل جدا شده اند. اگرچه گاهی اوقات نوشیدن این آب به افراد توصیه می‌ شود، اما مصرف مداوم آن باعث خطراتی خواهد شد.

 همانگونه که نوشیدن آن فوایدی برای سلامتی دارد، معایبی نیز به دنبال خواهد داشت. تقطیر باعث حذف بسیاری از باکتری های موجود در آب می شود. از این جهت اکثر پزشکان جهت تقویت سیستم ایمنی به بیماران خود نوشیدن این آب را توصیه می کنند. به خصوص بیمارانی که به بیماری های خاص مبتلا باشند یا مشکلات کلیوی داشته باشند.

دستگاه تقطیر صنعتی

چون رسوبات موجود در آب شهری باعث تشدید علایم بیماری آنها می شود. همچنین برخی پزشکان اعتقاد دارند نوشیدن آب مقطر برای پوست مفید است و باعث شادابی و طراوت پوست می شود. با این وجود بهتر است مصرف این آب با نظر پزشک باشد و از مصرف خودسرانه خودداری شود.

 از دیگر فواید آب مقطر برای بدن، پاکسازی بدن است. برخی از پزشکان و کارشناسان طب سنتی به دلیل خالی بودن آب مقطر از املاح و مواد معدنی برای پاکسازی بدن، مصرف آن را به مدت یک دوره مشخص مثلاً به مدت یک هفته تجویز می کنند‌.

اگرچه آب مقطر برای سلامتی بدن فوایدی را به دنبال دارد اما نمی توان به طور کلی آن را جایگزین آب معمولی کرد. اگر چه روش تقطیر باعث تصفیه کامل و حذف ناخالصی های آب و از بین رفتن هر نوع آلودگی و رسوبات مضر در آب می شود، اما طبق تحقیقات به عمل آمده، در آب معمولی املاحی وجود دارد که نه تنها برای سلامتی مضر نیست بلکه برای بهتر عمل کردن سیستم ایمنی بدن مفید است.

 از جمله این املاح، کلسیم و منیزیم موجود در آن است که به شکل مستقیم جذب استخوان ها و اندام های مختلف بدن می شود. مصرف این املاح می ‌تواند به استحکام استخوان ها و تقویت عضلات قلب و دستگاه گوارش کمک نماید.

 معمولاً مصرف آب مقطر به مدت کوتاهی تجویز می‌ شود. چون در صورتی که مدام مصرف شود، باعث کاهش ph خون به دلیل عدم وجود مواد معدنی می شود. این مشکل باعث اختلال در سیستم خون رسانی به ارگان‌های مختلف بدن می شود.

 اگر در موقعیتی قرار گرفتید که به آب شهری دسترسی نداشتید، از آب معدنی جهت نوشیدن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که اگر چه میزان خلوصیت آب مقطر بالا است ولی نه تنها برای سلامت بدن مفید نیست بلکه امکان دارد مصرف آن خطراتی را نیز به دنبال داشته باشد. بهترین انتخاب نوشیدن آب آشامیدنی معمولی است که به حفظ سلامت بدن هم کمک می کند.

 

اشتراک گذاری :

پشتیبانی ag 7777 سلام👋👋 جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. .😊

و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

از روی دسته بندی ها محصول خود را انتخاب میکنین اگه محصول شما مبلغ آن بالای 50 میلیون تومان بود با تیم پشتیبانی تماس میگیرین و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران
خانه درباره ما تماس با ما سبد خرید ورود