دستگاه cnc چیست؟

icon شنبه 17 اردیبهشت 1401
 دستگاه cnc چیست؟

دستگاه cnc مخفف computer numerical control به معنی کنترل عددی توسط کامپیوتر است. دستگاه cnc دستگاهی الکترومکانیکی است که از سیستم کامپیوتری به جای نیروی انسانی، برای انجام کارهای صنعتی استفاده می کند.

دستگاه cnc

دستورات توسط سیستم کامپیوتری دستگاه cnc به ابزارهای برش انتقال می ‌یابد و اجرا می‌ شود. کدهای کامپیوتری که به دستگاه داده می شوند، قطعات مختلف را بدون نیاز به نیروی انسانی با دقت و ظرافت برش می زنند. این دستگاه حتی زمانی که نیاز است برش هایی را در جهت های مختلف ایجاد کند، بسیار عالی عمل می کند.

دستگاه های cnc در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار زیادی را به دست آورده‌اند و در صنایع مختلف مخصوصاً خودروسازی، تولید قطعات، جوشکاری، الکتراسونیک، برش لیزری و سوراخ زنی مورد استفاده قرار می گیرند.


دستگاه های مرتبط مشاهده تمام محصولات

انواع دستگاه cnc

دستگاه برش cnc

از این دستگاه جهت برش و تراش کاری چوب و فلزات به صورت دو بعدی استفاده می شود. این دستگاه ها به صورت برش پلاسمایی عمل می‌کنند. برش پلاسما فرآیندی است که در آن یک مشعل با اندازه و قطرهای مختلف سایر فلزات، فولاد و مواد دیگر را برش می دهد و سیستم کامپیوتری دستگاه cnc دستورات لازم جهت برش، حک یا تراشکاری را به ابزارهای برشی می‌دهد.

دستگاه فرز cnc

دستگاه فرز cnc یک دستگاه سه محور و یکی از دقیق ترین دستگاه های سی ان سی برای برش دهی قطعات مختلف است. در واقع محور سوم این دستگاه به عنوان یکی از مزایای این دستگاه  شمرده می‌ شود.

 سیستم کامپیوتری دستگاه حرکات ابزار برشی را کنترل می کند. برای کار با این دستگاه باید قطعه مورد نظر را به صورت ثابت روی میز بگذارید. حال بازوی دستگاه، روی قطعه در سه محور مختلف حرکت می ‌کند.

کاربرد دستگاه فرز سی ان سی نامحدود است. این دستگاه در صنایع متعددی کاربرد دارد. مثلا در صنایع پزشکی برای ساخت استخوان مصنوعی، ایمپلنت و... در صنایع خودروسازی برای ساخت انواع قطعات خودرو که نیاز به طراحی پیچیده‌ای دارند، در صنایع هوافضا برای فرزکاری قطعات بسیار سخت و همچنین دستگاه cnc در صنایعی مانند پتروشیمی و دفاعی کاربرد دارند.

انواع دستگاه cnc

از دستگاه فرز cnc برای برش دادن و حکاکی کردن روی چوب و ام دی اف نیز استفاده می کنند. قیمت دستگاه cnc چوب بسیار متفاوت است و از ۱۵۰ میلیون تومان شروع می شود. قیمت دستگاه cnc به عوامل مختلفی مانند نوع اسپیندل، شاسی طراحی و اجرا شده، قطعات به کار رفته در دستگاه و... بستگی دارد.

دستگاه cnc خانگی

این دستگاه همان دستگاه فرز cnc رومیزی است که در ابعاد و مدل های گوناگون موجود می باشد و دارای سه محور است. این دستگاه با برق شهری کار می کند و وزن کمی دارد، به همین دلیل به راحتی می ‌توان، این دستگاه را جابه جا و حمل کرد.

 دستگاه cnc خانگی سرعت و دقت بالایی ندارد اما با این حال برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که این دستگاه از لحاظ قابلیت و کارایی تفاوت های زیادی با دستگاه های cnc بزرگتر ندارد و محدودیت آن فقط در دقت، قدرت و اندازه محور آنها است.

 به طور کلی دستگاه cnc خانگی برای افرادی مناسب است که از نظر مالی و مکان محدودیت هایی داشته باشند. این دستگاه برای افراد تازه کاری که تجربه کار با دستگاه های cnc  را ندارند، بسیار مناسب است. دستگاه cnc خانگی در صنایع گوناگونی مانند صنعت چوب، صنعت جواهرسازی، تولید قطعات نمای ساختمان، صنعت مبل سازی، مجسمه سازی و کاربرد دارد.

 دستگاه cnc خانگی از قطعات گوناگونی ساخته شده است. سیستم حرکتی و موتور دستگاه از مهم ‌ترین قطعات دستگاه هستند که تأثیر مستقیم روی دقت دستگاه می گذارد. قیمت دستگاه  cnc خانگی حدود ۱۱ میلیون الی ۳۰ میلیون تومان است که این قیمت ها با توجه به ابعاد و دقت دستگاه متفاوت است.

دستگاه هوا برش

هوابرش یا هواگاز از روش های قدیمی برشکاری فلز هستند که در مقایسه با روش‌های دیگر مقرون به صرفه تر می باشند. دستگاه هوا برش از اکسیژن و سوخت برای انجام برش کاری ها و جوشکاری ها استفاده می کند.

دستگاه برش هوا برای برشکاری فلزات با ضخامت 0.5 الی 25 میلی متر مناسب است. امروزه این روش قدیمی شده است و کمتر به کار می رود. از این روش بیشتر برای تعمیرات، جوش دادن لوله ها و کارهای هنری استفاده می شود.

 فرآیند کاری این دستگاه به این صورت است که از یک مشعل گاز (استیلن) به محل مورد نظر برای برش پاشیده می ‌شود تا حرارت مورد نیاز به وجود آید. سپس یک جریان اکسیژن روی محل برش پاشیده می شود. این امر باعث می‌ شود اکسیژن با فلز داغ واکنش دهد و بسوزد و اکسید شود.

بعد از این مراحل فلز ذوب می شود و به بیرون از محل برش جاری می شود. مقداری از آهن اکسید شده که روی فلز باقی می ماند را، می توان با ضربه ای آرام یا سوهان کشی از قطعه جدا کرد.

دستگاه واترجت

دستگاه cnc water jet یا برشکاری واترجت یک دستگاه صنعتی برشکاری است که با استفاده از فشار قوی آب برای برشکاری مواد مختلف مثل آهن، آلومینیوم و انواع فلزات با ضخامت 0.17 الی 0.33 استفاده می شود.

 این روش برای برشکاری موادی که در برابر حرارت ضعیف هستند، بسیار مناسب است. دستگاه برشکاری واترجت از آب به عنوان ابزار برش دهنده استفاده می کند. اما گاهی ممکن است از ماده ساینده دیگری مثل اسید آلومینیوم یا گارنت برای برش مواد محکم تری مثل فولاد استفاده شود.

 این دستگاه دارای یک پمپ واترجت می باشد که آب فشار بالای مورد نیاز دستگاه را تامین می کند. تهیه یک پمپ باکیفیت برای این دستگاه  بسیار ضروری است. این روش برش کاری بسیار آسان تر و ایمن تر از روش های سنتی است.

 دقت این دستگاه بسیار بالا است و همین ویژگی باعث شده در کارگاه های مختلف از این دستگاه استفاده کنند. همچنین سرعت کار این دستگاه بالا است و نیاز به اپراتورهای زیادی ندارد. در برشکاری های حرفه ای با دستگاه برشکاری واترجت نیاز به اپراتور ماهر و حرفه‌ ای است، تا بتواند این کار را با دقت و کیفیت بالا انجام دهد.

کاربران گرامی جهت آشنایی با انواع دستگاه های cnc و نیز اطلاعات قیمت دستگاه cnc و همینطور آموزش کار با دستگاه های cnc از مشاوران و کارشناسان مجرب شرکت AG راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. جهت سهولت کار با دستگاه می توانید آموزش کار با دستگاه cnc را به صورت حضوری آموزش ببینید.

اشتراک گذاری :

...
دستگاه روغن گیری (1500 وات)
62,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه روغن گیری (1800 وات)
ناموجود
مشاهده محصول
...
دستگاه اسلایسر صنعتی
112,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه سیل وکیوم
9,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه جت پرینتر دستی
99,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه جت پرینتر دستی
16,900,000 تومان
مشاهده محصول
...
دستگاه لیبل چسبان سطوح تخت
124,900,000 تومان
مشاهده محصول
پشتیبانی ag 7777 سلام👋👋 جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. .😊

و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

از روی دسته بندی ها محصول خود را انتخاب میکنین اگه محصول شما مبلغ آن بالای 50 میلیون تومان بود با تیم پشتیبانی تماس میگیرین و مبلغ کل را طی دوبار عملیات پرداخت میکنین.کارشناسای ما هر چه سری سفارش شما را ثبت میکنن

تمامی حقوق این سایت برای شرکت ای جی محفوظ است

تماس با اصفهان تماس با تهران
خانه درباره ما تماس با ما سبد خرید ورود